Hoe het werkt

Zoek naar vragen

Zoek naar vragen

Creëer gratis je persoonlijke Seezers account en blader door de vragen van bedrijven uit verschillende sectoren.

Zoek naar vragen

Stuur je idee in

Omschrijf je goede idee zo kort en duidelijk mogelijk en vertel het bedrijf waarom jouw idee zo goed is. Een idee insturen kan in slechts 20 seconden!

Zoek naar vragen

Win prijzen

Lever zoveel ideeën in als je kan bedenken en maak kans op fantastische prijzen. Houd je mailbox en de website dus goed in de gaten!

Emiel Pegge

Emiel Pegge

Is jouw organisatie Ambidexter?

19-08-2020
Is jouw organisatie Ambidexter?

Ieder bedrijf weet dat het moet innoveren om te overleven. Maar hoe doe je dat? En waarom slaagt de ene innovatie wel en de andere niet? En hoe zorg je voor succes op zowel de korte- als lange termijn? Bij innovatie denk je vaak aan een product. Maar dit product kan alleen ontwikkeld worden door het juiste team met de juiste focus. Vervolgens moet de klant redenen hebben om dit product te kopen en moet hij/zij dit bij jou kopen en niet bij je concurrent. Daarnaast zijn er ook altijd nog factoren van buiten die roet in het eten kunnen gooien zoals bijvoorbeeld het coronavirus of de Brexit.

In deze blog leggen we uit hoe ambidextere organisaties met innovaties omgaan. Ambidextrie is het vermogen om gelijktijdig conflicterende activiteiten te organiseren om tegengestelde doelen te bereiken. Als organisatie wil je daarom een balans in zowel exploreren als exploiteren.

Wat is Exploreren?

Onder exploratie vallen de echte baanbrekende innovaties. Strategisch gezien wordt er bij exploratie ingezet op innovatie en groei door nieuwe producten en baanbrekende innovaties te ontwikkelen voor de lange termijn. Dit vergt een ondernemend team dat vrij moet kunnen denken en handelen, risico’s durft te nemen, veel experimenteert en gefocust is op snelheid en flexibiliteit. Het managen van een exploratief team gebeurt middels een visionaire leider die betrokken is en projecten controleert door middel van milestones. Startups kunnen heel goed exploreren.

Wat is Exploiteren?

Onder exploitatie vallen de incrementele innovaties. Dit zijn (kleine) verbeteringen in een huidig product of dienst waardoor een organisatie ongeveer kan voorspellen wat er in de markt gaat gebeuren. Deze innovaties zijn met name gericht op kosten en winst en gericht op de korte termijn. Dit vergt een formeel team dat risicomijdend is en denkt in kwaliteit, klanten en efficiëntie. Het managen van een exploitatief team gebeurt middels een autoritaire leider die projecten top down bestuurd.

Waar gaat het mis?

Als concurrenten en veranderingen in de markt/maatschappij toenemen gaan sommige organisaties als reactie hun bestaande producten verbeteren omdat dit op de korte termijn zekerheid biedt. Na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker en duurder om effectief te vernieuwen en komen ze erachter dat het huidige businessmodel en organisatie veranderd moeten worden. Niet makkelijk als je kijkt wat het bedrijf in het verleden succesvol heeft gemaakt en hoe diep structuren in het bedrijf geworteld zijn.

Een metafoor van de gevaren van exploitatie is natuurlijk de grote uitvinder van het filmrolletje, Kodak. Het bestuur van Kodak kreeg in 1975 de eerste versie van de digitale camera onder hun neus door een van hun eigen medewerkers: Steven Sasson. Kodak bleef echter koersen op de strategie die hen miljoenen had opgeleverd: betaalbare camera’s ontwikkelen en relatief dure films verkopen en ontwikkelen. Ook nadat Sony begin jaren tachtig een elektronische camera op de markt bracht, bleef Kodak blind voor het kantelende toekomstperspectief. In 2003 werden er meer digitale camera's verkocht dan analoge camera's. Uiteindelijk resulteerde het in 2012 in een faillissement, door een gedwongen schuld van $6,8 miljard. Kodak, dat de eerste digitale camera uitvond en ooit het grootste bedrijf van de wereld was, liet zijn chemische filmfabrieken te lang draaien en investeerde veel te laat in de digitale omwenteling.

Hoe moet je innoveren?

Gevestigde bedrijven hebben het vermogen om exploitatie en exploratie te combineren en zijn in staat om veranderingen aan te brengen in:

  • Product (incrementele innovatie)
  • Organisatie (Architecturale innovatie)
  • Markt (Breakthrough-innovatie)
  1. Incrementele innovatie (exploiteren) Ieder jaar rond september presenteert Apple haar nieuwe iPhone. Toen Apple de eerste iPhone presenteerde was dit een breakthrough-innovatie. Sindsdien heeft Apple – op een onnavolgbare manier – aan incrementele innovatie gedaan.
  2. Architecturale innovatie (exploiteren) Vroeger kocht je een Microsoft Officepakket in de winkel. Een doos met een CD-rom, DVD of download-link om vervolgens het pakket op je computer te kunnen installeren. Tegenwoordig biedt Microsoft alleen nog maar het Office365 abonnement aan; geen eenmalige aankoopprijs, maar een maandelijks abonnement. Microsoft heeft daarmee haar businessmodel ingrijpend veranderd.
  3. Breakthrough-innovatie (exploreren) Deze innovaties veranderen het speelveld met de concurrentie fundamenteel zoals Tesla dat bijvoorbeeld doet. Ondanks dat de elektrische auto dateert van 1834, kan The Model S omschreven worden als een breakthrough-innovatie. De auto is volledig elektrisch, gaat van 0-100 in minder dan drie seconden en is sneller en veiliger dan elke andere vierdeurs productie auto. Ook het businessmodel van Tesla is radicaal veranderd. Zo werkt Tesla niet met franchise dealerships zoals reguliere autofabrikanten maar zijn de showrooms en galerijen eigendom van Tesla zelf. De auto kan online worden gepersonaliseerd en gekocht en wordt bij de koper thuis afgeleverd.

Meer weten over de ambidextere organisatie of hulp nodig? Neem contact met ons op!