Hoe het werkt

Zoek naar vragen

Zoek naar vragen

Creëer gratis je persoonlijke Seezers account en blader door de vragen van bedrijven uit verschillende sectoren.

Zoek naar vragen

Stuur je idee in

Omschrijf je goede idee zo kort en duidelijk mogelijk en vertel het bedrijf waarom jouw idee zo goed is. Een idee insturen kan in slechts 20 seconden!

Zoek naar vragen

Win prijzen

Lever zoveel ideeën in als je kan bedenken en maak kans op fantastische prijzen. Houd je mailbox en de website dus goed in de gaten!

Emiel Pegge

Emiel Pegge

Waarom worden producten die beter zijn dan bestaande producten niet gekocht door consumenten?

15-09-2020
Waarom worden producten die beter zijn dan bestaande producten niet gekocht door consumenten?

Een nieuw innovatief product wordt niet altijd door de consument geaccepteerd, ook al is het product aantoonbaar beter. Waarom falen productinnovaties die vaak beter zijn dan bestaande producten, en waarom worden deze niet gekocht door consumenten?

Een metafoor: In 1867 ontwikkelde de Amerikaan Christopher Sholes de eerste typemachine die een commercieel succes werd. Door het belang van zakelijke communicatie probeerden vele uitvinders in de negentiende eeuw een schrijfmachine te ontwikkelen maar zonder succes. De typemachine van Sholes had echter een probleem: ieder teken van de schrijfmachine was bevestigd aan een metalen arm, die tegen het papier sloeg wanneer de desbetreffende toets werd ingedrukt. De letters waren daarbij netjes op alfabetische volgorde aangebracht. Bij het snel indrukken van twee toetsen dicht bij elkaar, liepen de metalen armen vast en moesten deze handmatig worden losgemaakt. Door de toetsenindeling vervolgens te wijzigen naar een indeling waarbij de veelgebruikte letters verder uit elkaar liggen werd dit probleem opgelost; het QWERTY-toetsenbord dat we vandaag de dag ook in Nederland nog gebruiken.

In 1932 kwamen August Dvorak en William Dealey met een nieuwe letterindeling voor toetsenborden: het Dvorak Simplified Keyboard. Deze layout was gericht op toetsenborden en niet op de schrijfmachines waardoor het vastlopen van de hamertjes geen probleem was. Het aantal benodigde bewegingen met het Dvorak-toetsenbord werden met maar liefst 70% gereduceerd door de letters en tekens op een ergonomische wijze op het toetsenbord te plaatsen. Dit zou uiteindelijk in een veel hogere typesnelheid en ook in minder klachten aan onze handen resulteren. Nieuwsgierig? De huidige Windows, Mac OS, Linux en BSD-gebaseerde besturingssystemen leveren standaard ondersteuning voor het Dvorak-toetsenbord.

Verandering geeft mensen het gevoel dat ze zekerheden op het spel zetten en dat vindt niet iedereen fijn. Weten waar je aan toe bent is nou eenmaal prettig. Hierdoor resulteert een verandering vaak in weerstand. Je herkent dit misschien wel bij jezelf of ziet het in je organisatie.

Bedrijven gaan er echter vaak van uit dat mensen nieuwe producten die meer waarde hebben ten opzichte van huidige producten automatisch verkocht zullen worden. De consument beoordeelt echter niet de daadwerkelijke waarde van het product, maar kijken hoeveel het product voor hen waard is. Daarnaast is de eigen kennis van de consument van belang. Welk product kent/heeft/gebruikt hij/zij al? Dit referentiepunt is voor iedere consument anders, maar daar wordt het nieuwe product wel mee vergeleken. De verbeteringen van een nieuw product worden gezien als winsten en tekortkomingen als verliezen, waarbij de verliezen met een factor 3 tellen ten opzichte van de winst. Verliezen hebben dus een grote impact!

De consument ziet de tijdsbesparing van het Dvorak-toetsenbord als winst maar de moeite, tijd en kosten voor de implementatie van het toetsenbord zijn een te groot verlies.

Hulp nodig bij de realisatie van innovaties? Wij helpen je graag! Stuur ons een mail met je vraag en we gaan je helpen!