Hoe het werkt

Zoek naar vragen

Zoek naar vragen

Creëer gratis je persoonlijke Seezers account en blader door de vragen van bedrijven uit verschillende sectoren.

Zoek naar vragen

Stuur je idee in

Omschrijf je goede idee zo kort en duidelijk mogelijk en vertel het bedrijf waarom jouw idee zo goed is. Een idee insturen kan in slechts 20 seconden!

Zoek naar vragen

Win prijzen

Lever zoveel ideeën in als je kan bedenken en maak kans op fantastische prijzen. Houd je mailbox en de website dus goed in de gaten!

Crowdsourcing vs Crowdfunding; wat is het verschil?

Crowdsourcing; wat is het?

Je hebt de term wel eens ergens gehoord. Of wellicht kom je het regelmatig tegen op internet, via je werk of hebben je vrienden het er wel eens over. Maar wat is crowdsourcing nou eigenlijk? En misschien nog wel belangrijker; wat kun je met een crowdsourcing platform?

Outsourcen naar je crowd

Crowdsourcing, crowdfunding; het lijkt ook allemaal op elkaar. Logisch dus dat je het verschil niet weet. Good to know; de twee zijn niet hetzelfde, maar werken wel vanuit een gelijk basisprincipe, namelijk het inzetten van je ‘crowd’ om jou te helpen.

Crowdfunding ken je wellicht wel van websites zoals Kickstarter. Zo niet, dan ben je er vast de laatste tijd regelmatig mee overspoelt via nieuws en andere media, maar dat terzijde. Als iemand zijn of haar idee, bedrijf of product gecrowdfund wilt krijgen, vraagt diegene aan anderen of zij willen helpen door te investeren met geld. Bij crowdsourcing werkt het een beetje hetzelfde. Wanneer je crowdsourcing inzet heb je vaak een vraag of probleem waar je een oplossing voor wilt hebben. Je vraagt vervolgens aan anderen of zij jou willen helpen met het oplossen van je vraag of probleem; het ‘outsourcen’ naar je ‘crowd’. Je vraagt dus eigenlijk ook of anderen in jou willen investeren, alleen dan met kennis, creativiteit en tijd in plaats van geld.

Crowdsourcing voorbeelden

Nu vraag je je af; wat is hier nieuw aan? En nee, dat is het ook niet! Sterker nog, voorbeelden van crowdsourcing gaan zelfs terug tot in het jaar 1714. Toen loofde de Britse regering een prijs uit van maximaal 20.000 pond aan diegene die een goede en praktische methode voor de bepaling van de lengtegraad zou ontwikkelen. Een meer recentelijk voorbeeld is bijvoorbeeld de Lays ‘Maak de Smaak’ actie. Ook Fiat kwam in 2009 met het ‘Fiat Mio Project’ om ’s werelds eerste auto door middel van crowdsourcing te ontwerpen.

Doelgroep bereiken

Door de opkomst van social media is de relatie tussen bedrijven en consumenten sterk veranderd. Consumenten hebben steeds meer te zeggen en beïnvloeden de gang van zaken door hun meningen via Facebook of Twitter te delen met de wereld. Dit is een van de redenen waardoor crowdsourcing de laatste jaren sterk in opkomst is. Door crowdsourcing in te zetten kan een bedrijf de mening van hun crowd in iets positiefs omzetten. Bovendien is het een leuke en interactieve manier om hun doelgroep te bereiken en ze zo meer te betrekken bij hun merk. Zo doen bedrijven er hun voordeel mee en kan de crowd meebeslissen over hun favoriete product.

Waarom crowdsourcing?

Een organisatie zonder vernieuwing gaat vroeg of laat failliet. Innoveren is dus van levensbelang! Maar liefst 95% van alle innovaties mislukt, omdat zij niet aansluiten op de bestaande klantbehoefte. De consument struint tegenwoordig niet meer urenlang door winkelstraten, maar weet door het internet binnen enkele seconden waar ze een product kunnen kopen, wat het kost en welke eigenschappen het heeft.

De grote multinationals spelen hier al enkele jaren op in door de consument bij de ontwikkeling van nieuwe producten te betrekken. Zo heeft Starbucks via een eigen ideeënplatform al meer dan honderden(!) innovaties op de markt gebracht die zijn bedacht door de consument zelf. Lego krijgt jaarlijks via haar website 3 miljoen ontwerpen binnen waarvan de ontwerpers een gemiddelde leeftijd van 9 jaar hebben! In de top-5 van Legospeelgoed staan twee artikelen die door 9-jarige kinderen zijn bedacht.

Helaas hebben niet alle organisaties de middelen, waarover deze multinationals wel beschikken. Hier kan Seezers bij helpen! Seezers is een online platform dat netwerk en eindgebruikers van organisaties bundelt, waardoor iedere organisatie kan innoveren.

Over Seezers

Op Seezers, the idea brewery, krijg jij de kans om creatieve ideeën te bedenken voor bedrijven in de productontwikkeling. Door middel van crowdsourcing krijgen bedrijven nieuwe, frisse, out-of-the-box productideeën. Bovendien kun jij precies aan ze vertellen wat voor product jij zou willen! Het insturen van een idee kan in slechts 20 seconden! Zo zorgen we dus samen voor meer innovatie. Dus wil jij meedenken aan producten en aan het begin van nieuwe innovaties staan? Of wil je gewoon creatief bezig zijn en kans maken op mooie prijzen? Meld je dan aan, join the crowd en start brewing!

Onze diensten

Innovatie vraagstukken plaatsen

Op kennisplatform Seezers kun je eenvoudig vraagstukken plaatsen en ontvang je frisse ideeën van mensen die iedere dag met passie en enthousiasme na willen denken over innovatievraagstukken van organisaties.

Innovatie realiseren

Moeite met de realisatie van je innovatie? Wij werken landelijk met vele organisaties en professionals waar we jou graag mee in contact brengen! Op deze pagina leggen we uit hoe we innovaties realiseren!

Innovation-as-a-service

Een eigen gepersonaliseerd 'seezers-platform' waarmee je niet alleen innovaties bij je klanten aanjaagt maar ook je omzet verhoogt? Acquisitie was nog nooit zo makkelijk! We vertellen je graag meer over de mogelijkheden op deze pagina over innovation-as-a-service!